"تجربه" ابراهیم وفایی در نگارخانه کاوه رونمایی میشود

ایراهیم وفایی مجموعه آثار خود را از روز جمعه سیزدهم مرداد ماه در نگارخانه کاوه به نمایش در آمد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

“این تجربه اگر چه ساده به نظر می‌آید”

اما توانست دوستی‌هایی با ارزش برایم بیافریند و آموختن‌های بسیار برایم بهمراه داشته باشد. تجربه از زمانی شکل گرفت که تقدیر بهمراه رفاقتی کمیاب، دستم را در دست استادی پاکدل، بزرگوار و توانا نهاد تا بتوانم نگاهی نو به هنر خوشنویسی داشته باشم.

این مجموعه که در آن خوشنویسی را با ترکیب بندی مدرن و آبستره آمیخته‌ام، با اینکه دارای چرخش و فضاسازی متفاوت است اما سعی بر آن داشته‌ام که به مقررات و اصول سنتی نیز پایبند و مقید باشم.

آنچه را نظاره‌گر هستید، حاصل تلاش من در محضر جناب استاد بهزاد بزرگی می‌باشد.

و خوشحالم که در این راه از بن‌مایه خط‌شریف”معلی” [با مبدع گرانقدری به‌نام

استاد حمید عجمی] و آموزش در محضر پربار استاد عزیزم جناب آقای محسن ابراهیمی بهره فراوان برده‌ام.

اِبیا

علاقه مندان جهت مشاهد این آثار میتوانند به آدرس شریعتی،ظفر،انتهای فریدافشار،دولتشادغربی،پروین،تایباد،پ۲۶ مراجعه نمایند.

خلق هر اثر هنری بازتاب احساسات و ادراکات انسان هنرمند از محیط پیرامون او و زمینه‌های مورد علاقه‌اش می‌باشد.
امیل زولا می‌گوید: “هنر عبارتست ازطبیعت که از خلال مزاج با روحیه شخص دیده می‌شود.”
فراگیری دانش بصری و مبانی هنرهای تجسمی به طریق سنتی و کلاسیک در جای خود مفید و ضروری است. هیچ هنرمندی نمی‌تواند توانایی لازم را بدست آورد مگر آنکه مقدمتاً آنچه را پیش از او انجام شده است تجربه نموده و رسوم و قواعد سنت‌های حرفه خود را فرا گرفته باشد. در این شرایط فرد علاقه‌مند باید مراحل سخت اولیه را پشت سر گذارد و نظرات شخصی استاد را تجربه کند. بدین صورت علاوه بر توانایی‌های فنی، خصوصیان روحی استاد با شاگرد پیوند می‌خورد و عالم عینی و ذهنی جدید بوجود می‌آید که نتایج تازه ای به بار خواهد آورد.
در آثار هنرمند جوان ابراهیم وفایی ترکیب بندی مدرنی را نظاره گر هستید که در آن با نگاهی نو وارد کهکشانی از خط و ترکیب بندی آبستره می شویم که نه تنها چرخش و کمپوزیسیونی خلاقانه را به ما نشان میدهد بلکه هنرمند سعی نموده به اصول و مقررات سنتی نیز پایبند باشد.

"بهزاد بزرگی"

ایراهیم وفایی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با هدف از خلق و جمع آوری این مجموعه بیان کرد:
این مجموعه آثار با رویکرد متفاوت دیدن خوشنویسی و استفاده آن در نقاشی جمع آوری شده است به نحوی که تلاش کرده‌ام کارم شبیه کار دیگر عزیزان و هنرمندان نباشد. روند شکل گیری آن هم به این صورت بوده است که پس از گذراندن دوره‌های خوشنویسی خط معلی نزد استاد ابراهیمی، مدت زمانی به یادگیری اصول نقاشی و فضاسازی و مبانی گرافیک در محضر استاد بزرگی پرداختم و ایده از زمانی شکل گرفت که قابلیت هایی در فرم حروف و نوع چیدمان و تلفیق آمها دیدم که این قابلیت به زیباتر دیده شدن نقاشیخط و یک اثر کمک میکند.

وی در ادامه افزود:
تعداد کل آثار در این نمایشگاه ۴۵ عدد است که ۲۵ اثر در یازهلی تابلویی۵۰×۷۰ و ۴۵×۴۵ ومابقی در سایزهای ۲۰×۲۰ ارایه شده است.

جواب ۳:
چون این نمایشگاه اولین و جدیدترین ایده‌ام بود برای در اختیار گرفتن خوشنویسی در نقاشی و فضاسازی مدرن مد نظرم بود و همچنین از شیوه آزمون و خطا استفاده کرده‌ام تا به نتایجی برسم پس عنوان تجربه را عنوان مناسبی دیدم برای این موضوع.

وفایی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در فضای نقاشی هایش تلاش شده است که فضای سنتی خوشنویسی و خط معلی تا حدود زیادی باقی بماند و پایبند به اصول اولیه و اصلی آن باشد، افزود:
اما فضای آبستره و مدرنی را با مدیاهایی نظیر مرکب، آبرنگ، گواش، آکرلیک و ورق طلا برای اجرای اثر استفاده کرده ام .

این هنرمند در پایان گفت:
پس از این نمایشگاه تلاش خواهم کرد تا فضایی در نقاشیخط برای خودم داشته باشم. فضایی که در آن گردش و حرکت وجود داشته باشد. فضایی که در آن نقاشی غالب بر خوشنویسی باشد؛ هرچند همچنان معتقدم باید به اصول خوشنویسی و مقررات آن پایبند و مقید بود، و این روند را با بکارگیری المان های نقاشی و مدرن ادامه خواهم داد.

logo-samandehi